Ankieta Servqual jako narzędzie badania jakości.
Prowadząc
własny zakład produkcyjny czy inny rodzaj przedsiębiorstwa często zależy nam
aby produkty/usługi oferowane przez nas były najwyższej jakości, a klienci
czerpali maximum satysfakcji z naszej oferty. Aby to osiągnąć należy
przeprowadzić analizę jakości z punktu widzenia klienta.
Do dziś dzień nie pojawił się lepszy i jednocześnie
równie prosty model takiej analizy jakim jest SERVQUAL. W XX wieku podejmowano
wiele prób stworzenia uniwersalnego modelu służącego do pomiaru i oceny jakości
usług. Trzech amerykańskich badaczy: A. Parasuraman, V. A. Zeithaml i L. Berry
stworzyli prostą, wielostopniową skalę, której podstawowym założeniem jest
wyrażanie jakości usług jako różnicy pomiędzy usługą oczekiwaną przez klienta
(jakość oczekiwana) a usługą otrzymaną (jakość nabywana).
W metodzie SERVQUAL należy zbadać pięć najważniejszych
wymiarów usług, które
są oceniane i wzajemnie
porównywane. Do stosowanych w metodzie
SERVQUAL pięciu wymiarów jakości usług zalicza się:
• namacalność (tangibles) – wygląd fizycznych
udogodnień, sprzętu, personelu,
materiałów komunikacyjnych,
• niezawodność (reliability) – zdolność do
dostarczania obiecanej usługi akuratnie i
w zaufany sposób,
• reagowanie (responsivenees) – chęć pomocy
klientowi i dostarczenia szybkiej
usługi, szybkie reagowanie na wymogi
stawiane przez klientów,
• pewność (assurance) – wiedza i dobre
wychowanie pracowników oraz
umiejętność wzbudzania zaufania i pewności
klientów,
• empatia (empathy) – zindywidualizowana i
dbała uwaga, którą firma zapewnia klientom,
utożsamianie się z potrzebami klientów.
Każdej z wymienionych pięciu cech przypisywanych
jest kilka stwierdzeń (cztery lub pięć) - w sumie są to dwadzieścia dwa
stwierdzenia. Badany klient ocenia punktowo , w skali 1-10, adekwatność
określonego stwierdzenia w odniesieniu do własnych odczuć na temat usług
świadczonych przez konkretną organizację.
Dzięki analizie SERVQUAL uzyskujemy kompleksowy obraz
sytuacji i wiele cennych wskazówek, co do kierunków poprawy jakości w
przedsiębiorstwie.Remigiusz Stachelek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz